
Prehrešky interiérového dizajnu
Narodil sa v Egypte, ale spolu so svojím nemenej slávnym bratom, architektom Hanim Rashidom, vyrastal v Kanade. Spolupracoval s veľkými značkami a poprednými spoločnosťami priemyselného dizajnu. Zariadil veľké množstvo súkromných aj komerčných interiérov a získal viac ako 300 ocenení za svoju prácu. Keďže do jeho štúdia chodia stovky portfólií, rozhodol sa poukázať na časté chyby súčasných tvorcov. Na svojom profile zverejnil sériu videí o najväčších prehreškoch interiérového dizajnu.
Zlá práca so svetlom
Miestnosti majú často nedostatok svetla, čo spôsobuje, že priestor pôsobí ponuro a neprívetivo. Svetlom pritom ovplyvňuje našu náladu. Odporúča preto dizajnérom pracovať so všetkými typmi osvetlení – s ambientným, priamym aj akcentujúcim. Vytvárajú totiž akési vrstvy na vytvorenie príjemnej atmosféry. Často sa však zanedbáva aj denné svetlo. Dizajnéri sa neusilujú priviesť ho aj do hlbších častí dispozície.
Málo úložných priestorov
Preplnené priestory môžu pôsobiť ťažko a chaoticky. Dizajnéri by nemali zabúdať na dostatok úložných riešení, ako sú skrine, police a skrinky, aby v interiéri zachovali pocit väčšej organizovanosti a pohody. „Je neuveriteľné, že napríklad v takom New Yorku majú apartmány nedostatok úložných priestorov. Zaplatíte dva milióny dolárov za priestor, kde nemáte poriadnu skriňu. Urobte to napríklad tak, že posteľ posuniete dopredu a za ňou radšej vybudujte veľký šatník,“ vysvetľuje dizajnér. „Málo využívané sú aj rohy či celé výšky miestností.“
Ignorovanie proporcií
Nábytok, ktorý je príliš veľký alebo príliš malý pre daný priestor, môže narušiť rovnováhu a harmóniu interiéru. Treba sa uistiť, že každý objekt či kus nábytku má vhodné proporcie a nie je v priestore umiestnený samoúčelne.
Preplnenie doplnkami
Príliš veľa nábytku či doplnkov môže viesť k tomu, že priestor bude pôsobiť preplnený a ťažký. Máte pocit, že všetko vám tam „padá na hlavu“. Konečný výber doplnkov či obľúbených kúskov by sa mal obmedzovať len na tie najzmysluplnejšie a najfunkčnejšie kúsky.
Záľuba v eklektickom štýle
S predchádzajúcim bodom úzko súvisí aj eklekticizmus, čiže spájanie viacerých štýlov v jednom priestore. Tento interiérový štýl vznikol na konci 80. rokov v priebehu postmodernizmu, podľa Karima Rashida je však dávno prežitý. „Snažiť sa vtesnať do jedného priestoru niekoľko rôznorodých štýlov vôbec nedáva zmysel, navyše to nepomáha mentálne ani vizuálne.“ Na mieste je podľa neho, naopak, prístup v duchu hesla „menej je viac“, čiže interiér založený na jednej silnej myšlienke a určitej hierarchii dominantných a doplnkových prvkov.
Prekombinovanie materiálmi
Takýto prístup môže v interiéri spôsobiť vizuálny chaos. Dizajnér odporúča stanoviť počet materiálov maximálne na päť, aby sa v priestore zachoval pocit súdržnosti a harmónie.
* článok pokračuje pod formulárom *
Slabá práca s farbami
Farba má silu vyvolať emócie, dávať veciam význam a meniť priestor. Ignorovanie psychológie farieb môže viesť k tomu, že priestor bude pôsobiť plocho, neatraktívne či dokonca nepríjemne stresujúco. „Väčšina návrhov v portfóliách, ktoré chodia do nášho štúdia, sa opiera o béžovú a sivú farbu. Lenže človek dokáže vnímať až milión rôznych farieb,“ hovorí dizajnér. Farby pritom dokážu fungovať minimalisticky, napríklad v podobe doplnkov a rôznych akcentov, ale aj vo veľkej mierke, trebárs pri kobercoch, podlahách, umeleckých dielach či stenách.
Ignorovanie akustiky
Akustika je v interiérovom dizajne kľúčová. Nízka kvalita zvuku môže viesť k rozptýleniu, nepohodliu a dokonca k fyzickému stresu. Dizajnéri by mali myslieť na akustické riešenia, aby vytvorili priestory, ktoré podporujú pohodu či produktivitu. Z praktického hľadiska môžu dizajnéri pracovať napríklad s mäkšími materiálmi, ktoré lepšie absorbujú zvuky či hluk.
Ostré rohy
Aj dávna filozofia feng šuej upozorňuje na to, že ostré rohy nevytvárajú dobrú atmosféru. Môžu mať za následok prostredie, ktoré nepôsobí iba nevľúdne, ale tiež nebezpečne. Zaoblené rohy a mäkké hrany môžu, naopak, výrazne zlepšiť používateľský zážitok, vďaka čomu bude priestor pôsobiť príjemnejšie, pohodovejšie a dokonca radostnejšie.
Nedostatok vzorov a textúr
Vzory a textúry dodávajú priestoru hĺbku, vizuálny záujem a emocionálny rozmer. Nedostatok týchto prvkov môže mať za následok priestor, ktorý pôsobí plocho, sterilne a nepriateľsky. Dizajnéri musia vyvážiť vzor a textúru, aby vytvorili bohaté a dynamické prostredie. Vhodným nástrojom dokážu byť napríklad tapety, ktoré majú v súčasnosti rozličnú štruktúru, povrchovú úpravu, dokážu ponúknuť imitáciu kože či iných materiálov.
Nedostatok osobnosti
Ak dizajnér nemá jasný koncept alebo vlastný štýl, často to vedie k tomu, že jeho návrhy sa od iných ničím nelíšia a všetky sú rovnaké. Akoby dizajnér nemal žiadnu vlastnú víziu či talent. „Takmer každá vizualizácia stavia na béžovej a sivej a kopíruje nejaké trendy, ako napríklad aktuálne veľmi moderné čierne rámovanie,“ podotýka Karim Rashid.
Ignorovanie udržateľnosti
„Udržateľnosť už nie je luxus, je to nevyhnutnosť,“ upozorňuje dizajnér. Tvorcovia by podľa jeho názoru mali uprednostňovať ekologické materiály, energeticky efektívne riešenia a usilovať sa o znižovanie odpadu, aby vytvorili priestory, z ktorých budú mať prospech ľudia, ale aj planéta.
Mohlo by vás zaujímať