Spracovanie malty a úprava ložných plôch tehál
Ak sme sa rozhodli pre jeden alebo druhý spôsob nanesenia, dôležité je pripraviť si maltu v správnej konzistencii. Tá závisí od množstva pridanej zámesovej vody. Konzistencia malty na kontaktný spôsob nanášania je redšia v porovnaní s konzistenciou na celoplošné nanášanie. Správna konzistencia lepiacej malty je veľmi dôležitá na dosiahnutie požadovaného premaltovania ložných plôch tehál.
Na miešanie lepiacej malty sa používa vhodná vŕtačka s miešadlom, prípadne špeciálne ponorné miešadlo s max. 600 ot./min.
Obe ložné plochy tehál je pred nanesením malty alebo uložením tehál do maltového lôžka potrebné navlhčiť, resp. zbaviť prachu. Najvhodnejší spôsob je pretrieť ložné plochy tehál hrubým štetcom namočeným vo vode, čím sa jednak odstráni prach po brúsení ložných plôch a zároveň sa obmedzí riziko rýchleho zaschnutia tenkej vrstvy malty. Dôkladné vlhčenie ložných plôch tehál je veľmi dôležité najmä v horúcich letných dňoch.
Nanášanie malty kontaktne (na rebrá tehly)
Nanášací valec
Najčastejším spôsobom nanášania na rebrá tehál je aplikácia nanášacím valcom. Je vhodný na brúsené tehly aj na tehly plnené izoláciou.
Nanášací valec na kontaktný spôsob nanášania lepiacej malty sa skladá zo zásobníka, rukoväti s ovládaním klapky a samotného valca. Pri nanášaní malty na rebrá tehál sa valec pohybuje priamo po uložených tehlách.
Pred použitím nanášacieho valca treba nastaviť šírku štrbiny medzi zásobníkom a samotným valcom. Praktickou mierkou na stavbe je šírka dvoch plátkov skladacieho metra (cca 7 mm). Pred prvým naplnením zásobník vystriekame zvnútra silikónovým olejom, aby sa malta nelepila na jeho steny. Olej sa nesmie dostať na samotný valec.
Pred začatím maltovania treba naplnený valec niekoľkokrát pretočiť na mieste pri otvorenej klapke, až kým sa celý neobalí maltou a malta sa nezačne odlepovať na rebrá tehál.
Valec sa ťahá po ložnej ploche už zabudovaných tehál rovnomerným pohybom výlučne v smere rukoväti. Pri pohybe sa malta z valca odlepuje a zostáva na rebrách tehál v tvare malej striešky. Všetky rebrá tehál musia byť maltou pokryté rovnomerne.
Pozor! Namiesto nanášacieho valca nemožno použiť iné náradie, a to ani maliarsky valček, ktorý sa na nanášací valec môže podobať.
Tehly sa ukladajú zásadne do čerstvej malty, ktorej povrch nesmie byť zavädnutý. Preto množstvo malty nanesenej v jednom zábere treba voliť primerane podľa poveternostných podmienok a pracovného tempa. Tehly sa do maltového lôžka ukladajú zvislo, a to tak, že sa spúšťajú po drážkach už uložených tehál.
Uložené tehly sa už nesmú posúvať. Takýmto spôsobom by sme z ložných plôch zotreli lepiacu maltu a porušili súdržnosť. Ak je posunutie alebo nadvihnutie nevyhnutné, je potrebné maltu znovu naniesť alebo do nej tehlu namočiť.
Pri priečkových tehlách je postup takýto: na rovný podklad sa postavia vedľa seba dve až tri tehly tak, aby ich celková šírka bola cca 25 alebo 30 cm. Valcom s príslušnou šírkou sa nanesie lepiaca malta na všetky tehly naraz. Tehly potom ukladáme maltovou stranou smerom dole.
Namáčanie tehál do malty
* článok pokračuje pod formulárom *
Kontaktne možno nanášať maltu aj tak, že tehlu namočíme do vaničky. Tento spôsob je vhodný najmä pri murovaní priečok. Aj tu platí, že namáčať možno i tehly plnené izoláciou.
V tomto prípade sa lepiaca malta zarobí v dostatočne veľkej vaničke, aby sa do nej zmestila tehla na šírku i na dĺžku. Jedna ložná plocha sa maximálne do hĺbky 5 mm jemne namočí do pripravenej malty tak, aby malta ostala na všetkých rebrách.
Namočená tehla sa ihneď osadí na miesto v murive namočenou ložnou plochou smerom dole. Takto nanesené množstvo malty zaručene postačuje na pevné spojenie jednotlivých tehál.
Nevýhodou namáčania je, že spotreba malty je pri tomto spôsobe vyššia ako pri kontaktnom nanášaní pomocou valca.
Nanášanie malty celoplošne
Tento spôsob nanášania vytvorí súvislú vrstvu malty na celej ložnej ploche tehál.
Valec (vozík) na celoplošné nanášanie lepiacej malty na ložné plochy tehál má úplne inú konštrukciu a spôsob fungovania ako valec na kontaktný spôsob maltovania.
Ukladá sa zo zásobníka, valca, stieracej lišty, tzv. pojazdu a prevodu. Pojazd tvoria gumové kolieska s meniteľnou polohou, na ktorých sa valec pohybuje po ložnej ploche tehál. Samotný valec nie je v kontakte s ložnou plochou tehál. Otáčanie kolies je prenášané na valec tak, aby sa točil proti smeru pohybu vozíka.
Konzistencia malty má byť o niečo hustejšia ako pri kontaktnom spôsobe nanášania – po nanesení má zostať v súvislej vrstve na ložnej ploche tehál. Správna konzistencia malty je preto rovnako dôležitá ako v pri kontaktnom spôsobe nanášania.
Pri rovnomernom pohybe vozíka po uložených tehlách malta vyteká zo zásobníka na povrch valca. Tesne nad ložnou plochou tehál sa malta z povrchu valca stiera kovovou stierkou a dosadá na ložnú plochu v súvislej vrstve ako koberec.
V prípade tehál plnených izoláciou sa malta môže nanášať valcom alebo zubovým hladidlom.
Do takto nanesenej súvislej vrstvy čerstvej malty sa ukladá ďalší rad tehál. Pri tomto spôsobe nanášania platia rovnaké zásady ako pri kontaktnom nanášaní.
Výhodou celoplošného nanášania je, že každý rad tehál je uzatvorený, nevýhodou je výrazne vyššia spotreba malty.
Tehly možno spájať aj pomocou lepiacej peny. Dočítate sa o tom v samostatnom článku.