Priestor je taká neskonalá abstrakcia, a pritom alebo práve preto sa ho architekti snažia uchopiť, ohraničiť, zovrieť, otvoriť, uvoľniť a zase prepojiť. Potom predstavu o priestore tvarovanú konštrukciami zo všemožných stavebných materiálov zakomponujú do architektonických objektov. Číra snaha po dokonalosti, ktorej sa chce každý tvorca aspoň dotknúť. Niekedy sa, žiaľ, dotkne len ega investorov alebo sa sám stratí vo vlastnej márnivosti, no inokedy nájdu všetci zainteresovaní spoločnú reč a investori potrebné financie. Tie v tomto prípade nechýbali. Architektonický zámer prestavby mezonetu sa tak v jednom z bytových domov komplexu Condominium Renaissance dopracoval k zdarnej realizácii.
Byt krátko po svojom dokončení zapôsobil na veľvyslankyňu Dánskeho kráľovstva na Slovensku. Vybrala si ho pre eleganciu, neutrálnu farebnosť, voľnú dispozíciu pôdorysu a neskutočne skutočný výhľad smerom na juh ponad Dunaj až k horizontu susedných krajín. Jej Excelencia, sama so zmyslom pre presnosť, najprv ocenila dôkladnosť, s akou byt architekti zariadili a potom si doň z Dánska priviezla niekoľko nábytkových skvostov a doplnkov, ktoré patria k ikonám dánskej dizajnérskej školy.
Vzdušne a presne
K rozprávaniu za stolom sme si s pánom Šulíkom kreslili pôvodné i nové usporiadanie bytu, búrali priečky, otvárali dispozíciu mezonetového bytu k čo najväčšej priechodnosti a priehľadom hodným divadelnej scény, a pritom tak trochu filozofovali: „Priestor je daný. Dôležitým sa stáva to, čo s ním chce architekt urobiť. Tento byt sa kupoval s deliacimi stenami, na náš účel nevhodnou dispozíciou, s viacerými dverami ako bolo stráviteľné a sčasti aj zariadený podľa vkusu a potrieb predchádzajúceho majiteľa. Oranžový strop, drevené slnkom nerovnomerne vybielené parkety, schodiskové rameno vyskladané z nerovnakých stupňov. Čo schod, to rozmerová odchýlka. Šírku a výšku schodov sme zjednotili obložením na mieru každého schodiskového stupňa. Rameno so schodmi sa o ďalšie centimetre vysunulo do prízemia,“ spomína a dôvodí architekt. Tento stav vyladili už v návrhu dreveným obložením ostenia steny, ktorá oddeľuje spoločenský priestor od kuchyne.
Úzky obdĺžnik obkladu z európskeho orecha hneď pri schodisku, veľké drevené plochy na stenách obývačky a orechové zázemie police v jedálni sa materiálovo i tvarovo opakujú. Štýlovo a v detailoch tak prepájú otvorenú dispozíciu spoločenskej zóny. Kresba dreva patrí k tým niekoľkým detailom, ktoré vyakcentovali interiér bez toho, aby sa presycoval množstvom prvkov, farieb a materiálov.
Strohá farebnosť necháva vyniknúť architektúre a kompozícii interiéru: „Architektúra má ukázať svoju kompozičnú silu,“ hovorí autor návrhu, ktorý nemá sklon presycovať interiéry rozmanitosťou a výstrednosťou. Verí, že: „Módne je často výstredné a výstredné rýchlo omrzí.“ Pôvodne sa steny bytu odchyľovali od zvislíc, v kúpeľni dokonca o štyri centimetre. To prispelo k rozhodnutiu oholiť byt až na kosť hrubej stavby a začať pekne-vecne od vyrovnávania podláh na oboch podlažiach.
Prečítajte si tiež:
Stavebné nedokonalosti, ktoré zvyčajne prináša i dobre organizovaná stavba, sa priečili vkusu a osobnosti architektov a aj budúcich majiteľov. „Neofunkcionalistická čistá architektúra domu podľa návrhu Ľuba Závodného si zaslúži zachovať čistotu, presnosť vyhotovenia stavebných detailov a priestorový súlad aj v interiéri bytu,“ prejavil sympatiu k architektonickej práci svojho kolegu Marián Šulík.
Neokázalý luxus
* článok pokračuje pod formulárom *
V jednote je sila! A tak vzhľadovo a všeobjímajúco zjednotiť architektonický výraz jedného bytu patrí k dobrým mravom a stavovským prikázaniam súdobého architekta. Architekti Marián Šulík a Barbora Svatíková materiálovo a štýlovo spríbuzňovali miestnosť za miestnosťou, stenu za stenou, dbali na presné hrany, vypočítali a na seba nadviazali rastre dlažby a obkladov z granito gresu, podlahe určili jednoliatosť ako konštantu, od ktorej sa decentne odrazia ostatné prvky interiéru. Bytové zariadenie a doplnky sa mohli spoľahnúť na neutrálnosť a dôstojnosť podlahy vyskladanej z platní s rozmermi 0,6 m × 1,2 m. Obklad stien, kozuba a napojenie tabúľ celoskleného zábradlia na hornom podlaží pokračujú v rytme, ktorý im určilo škárovanie podlahy. „Všetko si vyžadovalo presnosť. Iba firma inžiniera Čalfu dokáže dodržať pri ukladaní dlažby a obkladov náš plán. Okrem toho vedia vodným lúčom dokonale pod 45° uhlom zrezať materiál tak, aby v kútoch a rohoch vznikli kolmé väzby,“ hovorí o svojej skúsenosti architekt. Steny sa dodatočne vyrovnávali a nanovo omietali alebo obkladali európskym orechom či žule príbuzným kompozitom granito greso. Nechceli tu do seba zahľadenú podlahu s členitým či farebne pestrým povrchom. Rušila by pokojné plynutie priestoru. Architekti byt nezapĺňali, ale komponovali. Osnovou mali byť čo najdokonalejšie tvary a hrany konštrukcií hrubej stavby. Tam, kde murári zlyhali, naprávali ich reputáciu architektonické triky.
Vysoká škola architektonickej diplomacie
Obývačka s priateľským štvorcovým pôdorysom si voľká vo voľnom prepojení s výrazne menšou, ale svetlom dokonale zásobenou jedálňou. Obe miestnosti prerastajú cez zasklenú stenu do terás a zatrávnených plôch. Nad nimi drží obraz krajiny múrik, ku ktorému časom dorastie pás krovia kroteného presným zostrihom.
Prečítajte si tiež:
V obývačke mohli vďaka proporčnému priestoru umiestniť veľké pohodlné pohovky a kreslá. Sedací nábytok nemá dôvod, aby sa pritískal k stenám. Tam si našli výhodnú polohu komody. Jedna pochádza zo série kancelárskeho nábytku Bene, druhú konzolovite prichytili do steny a teraz, odlepená od podlahy, sa celá v bielom vyníma na pozadí kresby panelu z orechového dreva.
Šesť štvorcov sadrokartónového podhľadu a štruktúrovaná omietka zacelili rany predošlého stropu a vytvorili dômyselné zázemie pre svetelnú scénu. K stropu vzlietli a smerom do krajiny sa vydali svietidlá značky Artemide. Neutrálne povrchy obývačky, jedálne, kuchyne, vstupnej časti so zrkadlovou stenou a miestností na poschodí nechávajú vyniknúť nábytkovým kusom a doplnkom.
Tak na seba upozornili police v jedálni s dánskym kráľovským porcelánom, v obývačke na komode drevená opica – dizajnérsky pôsobivá a dánskou televíziou spopularizovaná hračka od dizajnéra Kaya Bojesena. Vyniknú tu stoličky, z ktorých sa každá môže pochváliť dizajnérsky kvalifikovaným a svetovo uznávaným pôvodom. Sídlia tu vyslanci dánskeho dizajnu v podobe rodiny stoličiek-mravcov od Arne Jacobsena, ktoré sa sériovo vyrábajú od roku 1954 u Fritza Hansa. Nechýba ani notoricky známa ikona dánskeho dizajnu stolička Panton od Vernera Pantona.
Svetlý a otvorený byt ponecháva voľnosť pri zariaďovaní. Kto si s funkcionalistickou úprimnosťou vyberie pre svoje súkromie takýto interiér, ten pokračuje v jeho kompozícií len niekoľkými dôležitými kusmi nábytku a vyberanými doplnkami, ktoré mu dodajú potrebnú atmosféru.
Celá galéria: