Súčasťou stropného systému sú okrem prefabrikovaných prvkov ešte výstuž venca, spojovacia výstuž nad nosníkmi a výstuž dosky, ktoré sa zhotovujú na stavbe. Vystužený strop sa zaleje betónom predpísanej triedy. Keď betón dosiahne svoju požadovanú pevnosť a odstráni sa montážne podoprenie, vzniká predpätý trámový strop.
Keramické stropné nosníky sú vhodné do bežného aj vlhkého prostredia v uzavretých objektoch. Strop musí byť na spodnej strane omietnutý.
Príprava montáže stropu
Stropné nosníky ukladáme priamo na posledný rad tehál, nosné murivo musí byť rovné. Preto je murivo z brúsených tehál ideálnym riešením.
Ak sú však v poslednom rade tehál väčšie výškové rozdiely, musíme ich vyrovnať vrstvou betónu hrúbky 30 až 50 mm.
Ak je na stavbe k dispozícii žeriav alebo iný vhodný mechanizmus, môžu sa celé balíky nosníkov vyložiť na vhodné miesto priamo na steny, odkiaľ ich potom môžeme počas ukladania roznášať.
Ukladanie nosníkov
Stropné nosníky by sme mali ukladať vždy podľa vopred zhotoveného kladačského výkresu.
Na murivo z brúsených tehál ich ukladáme priamo na ťažké asfaltové pásy položené na posledný rad tehál. Na murivo z nebrúsených tehál ich ukladáme do maltového lôžka na ťažké asfaltové pásy položené na posledný rad tehál.
Minimálna dĺžka uloženia nosníkov je 125 mm. Šírka asfaltových pásov má byť na obvodových stenách po tepelnoizolačnú vrstvu vencových tehál, prípadne po veniec. Na vnútorných nosných stenách asfaltové pásy ukladáme na celú šírku steny.
* článok pokračuje pod formulárom *
Asfaltový pás bráni zatekaniu betónu do tehál pri betonáži stropu a venca a neskôr umožňuje mierne pootočenie stropu pri jeho prehnutí bez rizika vzniku vodorovných trhlín vo fasáde. Ďalšou výhodou tohto riešenia je minimalizácia šírenia hluku vo zvislom smere.
Pozor
Pri uložení nosníkov bez asfaltových pásov betón zatečie do posledného radu tehál, ktoré sa v dôsledku toho pevne spoja so stropom. V prípade priehybu stropu, t.j. v prípade pootočenia stropu v mieste uloženia, dôjde aj k pootočeniu posledného radu tehál, čo spôsobí vznik vodorovných trhlín v omietke.
Ukladanie nosníkov na asfaltové pásy sa nepoužíva nad prekladmi, tu sa nosníky ukladajú do maltového lôžka.
Nosníky ukladáme od kraja stropného poľa. Vonkajšia hrana krajného nosníka by nemala presahovať nad nosnú stenu. Poloha ďalších nosníkov sa vymedzuje pomocou dvoch stropných vložiek na oboch koncoch nosníkov.
Už pri ukladaní nosníkov treba riešiť detaily ako komínová výmena alebo otvor v strope a pod. Každý detail si vyžaduje samostatný statický návrh a posúdenie. Nosníky môžu byť podopreté iba na koncoch, v žiadnom ďalšom bode by nemali byť podopreté. Takisto sa nesmú vysunúť mimo nosnej steny ako konzola.
Podoprenie nosníkov
Ihneď po uložení musíme nosníky podoprieť vhodnými podperami. Nosníky dlhšie ako 4 m musíme podoprieť už pri ukladaní, aby nedošlo k ich poškodeniu v dôsledku nadmerného priehybu od vlastnej tiaže.
Vzdialenosť medzi podperami a medzi krajnou podperou a stenou má byť najviac 1,75 m. Vzdialenosť medzi stojkami jednej podpery musí byť taká, aby sa vodorovné prvky podpery neprehli ani sa neprekročila únosnosť alebo stabilita jednotlivých stojok pod váhou čerstvého betónu. Ideálne je používať systémové podperné prvky.
Pozor
Stojky podpier nesmú byť opreté priamo o nespevnený terén, aby sa pri betonáži stropu nezaborili a nedošlo tak k neželanej deformácii, prípadne porušeniu nosníkov. V prípade, že pod stropom je nespevnený terén, musíme pod stojkami vytvoriť pevný podklad napr. z betónových platní, hrubších drevených hranolov a pod.
Ďalšie články o keramických stropoch: