Obývačka na siedmom poschodí odkazuje na tradíciu mestských kúpeľov. Štýlovo a dispozične je prepojená s jedálňou a kuchyňou. Všetky použité materiály sú ladené do teplých zemitých farieb a doplnené množstvom zelene. Originálnym prvkom sú vkusne skombinované solitérové dekorácie a rad svietidiel za sebou.
Na prízemí a na prvom poschodí domu situovaného v samotnom srdci Brna – na Námestí slobody – fungovala od tridsiatych rokov minulého storočia Tomanova cukráreň, ktorá sa neskôr stala sídlom cukrárne a kaviarne Nitra. Následne sa niekoľko rokov dom prenajímal a slúžil najprv ako obchod s obuvou a napokon ako obchod s hudobninami. V priebehu času prešla budova niekoľkými necitlivými úpravami.
V tomto stave prešla do rúk nového majiteľa. Ten chcel v objekte vytvoriť pivovar nachádzajúci sa v suteréne a dvoch ďalších podlažiach a na zvyšných piatich zriadiť apartmány na prenájom. Jeho požiadavkou bolo vytvoriť štýlovo unikátnu reštauráciu a zároveň chcel, aby jednotlivé apartmány na ňu ideovo nadväzovali.
Na uskutočnenie svojich veľkolepých plánov si prizval v Británii pôsobiace architektky Ivanu Linderovú a Dagmar Zvoničkovú. Počas realizácie rekonštrukcie interiérov firma majiteľa spolupracovala s Národným pamiatkovým ústavom. Ich spoločnou snahou bolo zachovať a zachrániť čo najviac dobových prvkov. Tie boli počas prvej fázy rekonštrukcie dôsledne opravené a ak to bolo nutné, nahradené replikami.
Odkryté a zreštaurované boli historické tehlové klenby, funkcionalistické okná na druhom poschodí opravili pôvodnou technikou, došlo k vyčisteniu mramorového obkladu schodiska a opravili a podsvietili historickú vitráž na medziposchodí. Architektky sa snažili zachovať originálnu atmosféru pôvodných priestorov, no zároveň jej chceli dodať súčasnú tvár.
Spolu s pánom Cibulkom, brnianskym historikom, zbierali informácie o minulosti domu, jeho majiteľoch a známych osobnostiach, ktoré niekdajšie kaviarenské priestory navštevovali. Pamiatkou na týchto ľudí sú texty a dobové fotografie, ktoré zdobia steny a schody reštaurácie. Interiér tak nesie odkazy na minulosť prelínajúce sa s industriálnym štýlom a pivnou tematikou.
* článok pokračuje pod formulárom *
Dôležitú úlohu v návrhu zohralo osvetlenie. Veľké industriálne ladené stropné svetlá umocňujú atmosféru priestoru, zatiaľ čo bodové svetlá rozmiestnené po obvode stropov osvetľujú historické klenby. Povrchy stien sú upravené špeciálnou technikou imitujúcou hrubé vápenné omietky. Industriálny ráz interiérov dopĺňajú tabule z ťahokovu zavesené v oceľových rámoch na stenách a bare na prvom poschodí a oceľový nábytok navrhnutý a vyrobený na mieru. Podobným postupom boli prestavané aj apartmány. Ich inšpiráciou sa stalo samotné mesto Brno.
Mohlo by vás tiež zaujímať
Po diskusiách s majiteľom a prieskume názorov miestnych obyvateľov na ich vlastné mesto vytvorili architektky päť tém pre päť poschodí, ktoré majú najlepšie vystihovať charakter mesta. Apartmány na treťom poschodí tak odkazujú na brniansky okruh Grand Prix. Svojím štýlom pripomínajú autodielňu. Industriálny ráz zdôrazňujú odhalené pôvodné tehlové steny, osvetlenie, oceľový nábytok, fotky známych jazdcov či vystavené súčiastky starých motoriek. Štvrté poschodie nadväzuje na bohatú brniansku funkcionalistickú tradíciu, keďže toto mesto patrilo k centrám tohto štýlu. Nábytok z ebenového dreva, podsvietené ónyxové steny, nábytok z ohýbaných kovových rúrok, chrómové detaily a modernistické maľby sú odkazom na toto prosperujúce obdobie.
Piate poschodie je korunované vysokými stropmi, biele steny zdobia tematické obrazy, grafiky, plagáty z predstavení Národného divadla, portréty významných brnianskych umelcov či sylaby známych hudobných diel. Týmto spôsobom vzdali architektky hold divadelnej, výtvarnej a hudobnej scéne tejto metropoly. Apartmány na šiestom poschodí sú inšpirované známymi kazematami, podzemným väzením, ktoré je súčasťou hradu Špilberk. Ako väznica ideologických oponentov slúžili už za Habsburskej monarchie, neskôr poslúžili aj počas 1. a 2. svetovej vojny. Cieľom autoriek interiéru bolo vytvoriť mierne pochmúrnu až väzenskú atmosféru prostredníctvom minimalistického nábytku, monochromatických doplnkov, betónových stierok na stenách, nábytku s oceľovými konštrukciami pripomínajúcimi mreže väzenskej cely doplnené putami a ďalšími mučiacimi nástrojmi. Najvyššie položené podlažie odkazuje na tradíciu brnianskych mestských kúpeľov. V tridsiatych rokoch 20. storočia, v čase svojho vzniku, disponovala základnou kúpeľňovou sanitou iba jedna tretina brnianskych bytov.
Obyvatelia Brna sa preto chodievali kúpať do verejných kúpeľov. Apartmán je koncipovaný ako otvorený priestor, kde jediné deliace prvky tvoria polopriesvitné závesy doplnené skrytým osvetlením. Takmer tretinu úžitkovej plochy zaberá kúpeľňa s vlastnou saunou, tropickou sprchou a veľkou vaňou, pričom sa z nej dá vystúpiť na terasu s výhľadom na námestie.
Celá galéria