V tomto ročníku Brick Award vyberala porota z takmer 600 predložených projektov zo 44 krajín. Víťazi zaujali odvážnymi a kreatívnymi architektonickými konceptmi pre udržateľné a perspektívne obytné priestory.
Architektúra má dôležitú sprostredkovateľskú úlohu, ktorou spája ľudí s okolitým prostredím. Najmä v mestských oblastiach dnes preto vidíme a cítime potrebu inovatívnych prístupov k vytváraniu atraktívneho obytného a pracovného prostredia. Okrem estetických prvkov ale existujú aj prísne technické predpisy a čoraz vyššie požiadavky na kvalitu, energetickú efektívnosť budov, či recyklovateľnosť, no netreba zabúdať ani na cenovú dostupnosť bývania, ktorá je čoraz dôležitejším aspektom.
Mohlo by vás tiež zaujímať
Ocenenie Brick Award získalo až 7 projektov
Z prihlásených projektov vybrali nezávislí odborníci 50 finálových nominácií, ktoré súťažili v kategóriách Pocit domova, Spoločné bývanie, Spolupráca, Zdieľanie verejných priestorov a Inovatívne prístupy v stavebníctve. Posledná kategória je pritom zameraná na nové stavebné technológie a inovatívne koncepty, či spôsoby využitia tehál v projekte. Finalistov hodnotila porota zložená z piatich medzinárodne uznávaných architektov – Anne Kaestle, Jonathan Sergison, Marc Mimram, Stephan Ferenczy a Vladimir Arsene.
V roku 2018 získali Grand Prix až dva projekty. Jedna z nich putovala projektu Westkaai Towers 5 & 6 z dielne Tony Fretton Architects. Belgické veže sú súčasťou väčšieho rezidenčného projektu novej zmiešanej štvrte. Vďaka práci s tehlou sa kombinuje celkový monumentálny výraz s individuálnou fasádou. Projekt Westkaai Towers 5 & 6 je tiež víťazom kategórie „Spoločné bývanie“.
Druhým laureátom Grand Prix je budova Kunstmuseum Basel Extension z dielne Christ & Gantenbein. Fasáda budovy múzea vo Švajčiarsku je z vypálených tehál, ktorých pôvodné červené a žlté farby sa vplyvom dusíka zmenili na šedé odtiene. Osamelá, šedá murovaná stavba je prepojená s hlavnou budovou podzemnou halou. LED svetlá integrované v reliéfnych drážkach z tvarovaných tehál na fasáde informujú okoloidúcich o aktuálnych výstavách. Kunstmuseum Basel Extension zvíťazila aj v kategórii „Zdieľanie verejných priestorov.“
* článok pokračuje pod formulárom *
V kategórii „Pocit domova“ vyhral holandský projekt Atlas House z dielne Monadnock. Priestranný, trojpodlažný, obytný priestor na malom pozemku je ukážkou kvalitného súkromného bývania. Tehly v interiéri a exteriéri zvýrazňujú detaily a dokonale sa hodia do domu.
Víťazom kategórie „Spolupráca“ je štúdio Terra Cotta z dielne Tropical Space. Tehlová kocka na úpätí rieky je dnes domovom známeho vietnamského keramikára a spája výrobné priestory s domácnosťou. Bambusové police vo vnútri budovy chránia keramické výrobky pri občasných záplavách. Nezvyčajná perforácia fasády zasa priťahuje pozornosť okoloidúcich a umožňuje vetru prefukovať a prirodzene chladiť pracovný priestor.
Mohlo by vás tiež zaujímať
Víťazom kategórie „Inovatívne prístupy v stavebníctve“ sa stal projekt Värtan Bioenergy CHP Plant od U.D. Urban De-sign & Gottlieb Paludan Architects v Štokholme. Projekt zahŕňa najväčšiu mestskú bioplynovú kogeneračnú stanicu na svete a významne prispieva k zníženiu emisií CO2 v švédskom veľkomeste. Nadzemná časť závodu je obalená zakrivenou fasádou z vertikálnych keramických prvkov, ktorá spája rôzne časti zariadenia a zároveň znižuje jeho akustické a vizuálne vplyvy.
Porota udelila aj dve špeciálne ceny. Prvú získala kaplnka San Bernardo od Nicolás Campodonico Estudio v argentínskej Pampe, ktorá je malým majstrovským dielom, postaveným výhradne z tehly. Dielo súťažiace v kategórii „Zdieľanie verejných priestorov“ je venované patrónovi malého spoločenstva, v blízkosti miesta, kde bola postavená. V samotnej lokalite nie je tečúca voda ani elektrina, tie nahrádza iba prirodzené svetlo.
Mohlo by vás tiež zaujímať
Druhú špeciálnu cenu získala revitalizácia starého kostola Vilanova de la Barca od Alea Olea architecture & landscape z kategórie „Inovatívne prístupy v stavebníctve“. Pôvodná stavba z 13. storočia bola počas španielskej občianskej vojny zničená. Strecha a časti fasády starého kostola Vilanova de la Barca museli byť novo postavené a chýbajúce steny sú postavené nanovo veľmi citlivým použitím tehál. Renovácia je ukážkou nezvyčajného prístupu k riešeniu historických stavieb. Projekt ukazuje všestrannosť a prispôsobivosť tehál vytvorením jedinečného dialógu medzi súčasnosťou a históriou.