Ustúpené podlažia
Svojej finálnej podobe vďačí Dom 1616 architektonickej kancelárie HARQUITECTES. Pôvodne išlo o jednopodlažnú budovu, ku ktorej pribudli dve ďalšie poschodia vybudované z tehlového muriva. Z pohľadu ulice pôsobí fasáda pomerne uzavreto, najmä na úrovni parteru, zo strany záhrady je však riešená ako ustúpená. Poslednú „neviditeľnú“ úroveň tvorí pochôdzna strecha, na ktorú sa dá dostať z najvyššieho obytného podlažia.
Dve základné rozhodnutia
Návrh definovali dve základné rozhodnutia: Na jednej strane bolo dôležité zachovať dostatok súkromia pre všetkých obyvateľov, a to priradením odlišného užívateľského profilu každej z troch úrovní domu. Kým najnižšie podlažie môžu využívať všetci, druhé a tretie slúžia rozdielnym generáciám. Na druhej strane dom architekti úzko prepojili s exteriérom, a to na obidvoch protiľahlých fasádach, čo ho značne odlišuje od bežných mestských domov, ktoré sa minimálne zo strany ulice snažia byť uzatvorenejšie. V tomto prípade zostáva stavba tajomne uzavretá iba na úrovni parteru, odkaz na pôvodný vzhľad domu nesú klenuté vstupné dvere a okno, ale tiež odhalené kamenné murivo.
Smerom do ulice architekti orientovali schodiskovú šachtu. Toto usporiadanie umožnilo vytvoriť veľkoryso otvorené a priehľadné podlažia, schodisko zasa funguje ako akási vnútorné „patio“ – zabezpečuje prirodzené vetranie celého domu a súčasne vytvára prirodzenú bariéru, ktorá obývané časti chráni pred hlukom z ulice.
Mohlo by vás zaujímať
* článok pokračuje pod formulárom *
Pôdorys jednotlivých podlaží
Prízemie ponúka súvislý priestor pre spoločenské vyžitie rodiny, okrem samotného vstupu sa tu nachádza aj kuchyňa, jedáleň a obývacia izba. Zaberá najväčšiu plochu v dome a kopíruje veľkosť pôvodnej zástavby, ktorá na pozemku kedysi existovala. Prvé poschodie sa premenilo na detskú izbu, herňu a študovňu, zatiaľ čo najvyššie horné poschodie vyhradili architekti rodičom. Z hľadiska úžitkovej plochy je síce najmenšie, ale dospelí tu majú k dispozícii nielen spálňu a kúpeľňu, ale tiež vlastnú pracovňu. Kúpeľne sú riešené striedmo, zaberajú minimálny priestor na každom poschodí v podobe úzkeho pásu pri vnútornej fasáde.
Priestor medzi krížovými stĺpmi
Aby mohli obyvatelia domu využívať priestory rôznorodým spôsobom, ale zároveň sa zachoval ich transparentný otvorený charakter, konvenčné nosné steny rovnobežné s fasádou nahradil hustý pravidelný raster krížových tehlových stĺpov. Tie definujú nielen hlavné atribúty vnútorných priestorov, ale rozhodujú tiež o využití podlahy a dokonca aj fasády. Vodorovné dosky prenášajú sily na piliere cez rovnako štíhle rebrá. Finálny efekt je však značný – interiér pôsobí ako aleja s geometricky presným stromoradím, vyvýšené stropy a biela farba zvýrazňujú jeho vzdušnosť a pomáhajú ho lepšie presvetliť. Siluety stĺpov sa ďalej premietajú aj do fasády, kde vytvárajú múry medzi okennými otvormi na druhom a treťom nadzemnom podlaží. Tie sú úzke a vysoké, čím podčiarkujú eleganciu tohto riešenia. Je to majstrovský tanec medzi estetikou, funkčnosťou a statikou.
Dom 1616 | Casa 1616
Lokalita: Barcelona, Španielsko
Architekti: HARQUITECTES (David Lorente, Josep Ricart, Xavier Ros, Roger Tudó) | www.harquitectes.com
Spolupráca: Sara Ferran, Meri Mensa, Blai Cabrero, Maria Azkarate
Realizačný tím: DSM arquitectura (projektovanie), Carles Bou (prieskum), Carme Ferrer (krajinná architektúra), ARTÍFEX (výstavba)
Projekt: 2016 – 2018
Výstavba: 2019 – 2022
Zastavaná plocha: 246 m2