Prečo treba mať vybavený trvalý pobyt?
Každý občan Slovenskej republiky musí mať miesto trvalého pobytu. Je to informácia o tom, kde sa na území Slovenska nachádzate a obvykle ide o miesto vášho stáleho bydliska. Keďže môžete mať len jedno miesto trvalého pobytu, po presťahovaní treba nahlásiť zmenu trvalého bydliska. Poradíme vám, ako postupovať.
Správny postup pri zmene trvalého pobytu
Pri zmene trvalého pobytu bude vašou prvou zastávkou ohlasovňa pobytu na miestnom alebo obecnom úrade v mieste vášho nového bydliska. Sem treba prísť osobne, alebo vybaviť tento krok elektronicky v Centrálnej ohlasovni. Na stránke Ministerstva vnútra SR nájdete zoznam ohlasovní aj s adresami.
Pri elektronickom ohlásení zmeny trvalého pobytu potrebujete mať aktivovaný elektronický občiansky preukaz a vyplniť online formulár. Keď v ohlasovni oznámite adresu vášho nového bydliska, získate potvrdenie o vašom novom trvalom pobyte. Budete tu potrebovať občiansky preukaz. originál listu vlastníctva z katastrálneho úradu a prípadné ďalšie doklady podľa potreby. Nemusíte sa však odhlasovať z pôvodného miesta pobytu, príslušná ohlasovňa to urobí za vás.
Ak potrebujete urobiť zmenu trvalého pobytu pre viacerých členov rodiny, stačí, aby išiel do ohlasovne jeden z vás, ale s platnými dokladmi všetkých členov rodiny.
Trvalý pobyt v dokladoch
Po oznámení zmeny trvalého pobytu na miestnom úrade budete musieť aktualizovať svoje osobné doklady, hlavne občiansky preukaz. Žiadosť o vydanie nového občianskeho preukazu musíte podať do 30 dní od zmeny trvalého pobytu. Vystavia vám ho na oddelení dokladov okresného riaditeľstva Policajného zboru, kam si so sebou prineste aj svoj starý občiansky preukaz.
Cestovný pas, ani vodičský preukaz pri zmene trvalého pobytu meniť nemusíte, keďže vaša adresa na nich nie je uvedená.
Zmena trvalého pobytu a auto
Vodičský preukaz síce meniť nemusíte, ale ak ste majiteľom vozidla, čaká vás zmena údajov o trvalom pobyte v technickom preukaze. Tú musíte oznámiť dopravnému inšpektorátu do 30 dní. Budete k tomu potrebovať váš doklad totožnosti, malý aj veľký „techničák“ a potvrdenie o uzavretí povinného zmluvného poistenia. Nezabudnite nové údaje oznámiť aj vašej poisťovni, v ktorej máte uzavreté povinné zmluvné poistenie (PZP) a prípadne aj havarijné poistenie.
Mohlo by vás zaujímať
Nový trvalý pobyt a ďalšie povinnosti
Zmenu adresy a zmenu občianskeho preukazu je potrebné ohlásiť svojmu zamestnávateľovi. V prípadne, že nepracujete, nahlasujete nové údaje na Úrade práce, sociálnych vecí a rodiny. Podnikatelia musia túto zmenu nahlásiť v príslušných inštitúciách. Ak ste zmenu bydliska oznámili inej inštitúcii, ktorá má povinnosť oznámiť ju Finančnej správe, tak Daňovému úradu už zmenu hlásiť nemusíte. Overte si to na príslušnom Daňovom úrade, kam patríte podľa miesta vášho pobytu.
* článok pokračuje pod formulárom *
Ak je potrebné, aby ste zmenu bydliska nahlásili, môžete to urobiť osobne na príslušnom úrade, poštou, alebo elektronicky, a to cez portál Finančnej správy. Je potrebné urobiť tak do 30 dní. Podnikatelia musia tiež do 30 dní požiadať o zmenu v obchodnom registri a živnostníci do 15 dní informovať Živnostenský úrad. Zmenu môžete ohlásiť elektronicky, poštou alebo osobne na príslušnom Živnostenskom úrade.
Zdravotná poisťovňa
Ak ste poistenci so slovenským rodným číslom, zmenu za vás nahlási Register fyzických osôb. Zmenu musia riešiť jedine tí poistenci, ktorí nie sú štátnymi občanmi Slovenskej republiky. Je k tomu potrebné potvrdenie o trvalom pobyte, nový občiansky preukaz – túto zmenu musíte nahlásiť do 8 dní osobne alebo e-mailom.
Sociálna poisťovňa
Ak ste zamestnaní, informujete o zmene občianskeho preukazu vášho zamestnávateľa, ktorý o zmene údajov následne informuje Sociálnu poisťovňu. Po novom už ani SZČO nemusia nahlasovať zmenu, Sociálna poisťovňa si zistí tieto údaje z Registra fyzických osôb. Povinnosť oznamovať zmenu trvalého bydliska však majú zahraničné SZČO. Nie je však na škodu neformálne nahlásiť svoje zmenené údaje poštou alebo cez elektronickú schránku pre správnu komunikáciu.
Poskytovatelia služieb, banky a poisťovne
Zmenu trvalého pobytu je potrebné nahlásiť aj všetkým poskytovateľom služieb, ktoré využívate – teda bankám, mobilným operátorom, poskytovateľom internetu, poisťovniam, dodávateľom energií a podobne. V skratke, všetkým inštitúciám a spoločnostiam, od ktorých vám prichádzajú zásielky, faktúry a s ktorými máte uzavreté zmluvy. Pri dodávateľoch energií potrebujete urobiť aj prepis odberného miesta. To sa dá urobiť e-mailom, prípadne vyplnením žiadosti. Nezabudnite oznámiť zmenu vašej adresy aj na miestnom poštovom úrade. Slovenská pošta má službu s názvom Časové doposielanie, ktorú si môžete zriadiť, aby vám bola doposielaná pošta na novú adresu.
Zmena trvalého pobytu na katastri
Ak vlastníte nehnuteľnosť, mali by ste požiadať o zmenu údajov v katastri nehnuteľností. Žiadosť podávate na príslušnom úrade osobne, poštou alebo cez ústredný portál elektronicky, a to do 30 dní.
Zmena trvalého pobytu je dôležitým krokom, keď sa presťahujete do nového domova. Správne oznámenie tejto zmeny vám pomôže udržať vaše osobné záznamy aktuálne a správne. Pri dodržaní potrebných krokov môžete túto administratívnu povinnosť zvládnuť bez stresu a zabezpečiť si tak hladký začiatok svojho nového života na novej adrese.
Mohlo by vás zaujímať