Radový dom ako symbol luxusu
Niektorým „radovkám“ zo začiatku 19. storočia hovoria miestni brownstones. Sú pomerne unikátne – ich názov vznikol podľa charakteristického kamenného obkladu, ktorý pokrýva ich fasády. Samotné domy však postavili z tehly a pôvodne slúžili ako bývanie pre strednú vrstvu, často talianske rodiny. Okrem Brooklynu by ste ich našli aj na Manhattane. V podobnom dome (vo West Village) dokonca bývala aj hlavná postava kultového seriálu Sex v meste – novinárka Carrie Bradshow, či ďalšie filmové postavy. Aj preto sa stali jedným zo symbolov Veľkého jablka.
V súčasnosti predstavujú nesmierne lukratívne nehnuteľnosti a tešia sa obrovskému záujmu architektov, ktorí ich obnovu berú ako výzvu. Ich úzka, vertikálne rozložená dispozícia totiž nie je práve jednoduchým východiskom.
Radové domy brownstones
K typickým znakom týchto, zväčša troj- až štvorpodlažných domov patria vysoké okná, úzke priečelia a vyvýšené prvé nadzemné podlažie s veľkorysým schodiskom. V 19. storočí to však nemalo ani tak estetickú, ako skôr praktickú funkciu – hygienické pomery na uliciach totiž neboli ktovieaké. Vyvýšenému podlažiu sa hovorilo aj „parlor floor“ a slúžilo ako ústredný spoločenský priestor domu, zvyčajne s uvítacím salónikom.
Originálny prístup k revitalizácii
Cieľom architektov v projekte Cube House bolo vytvoriť prostredie, ktoré by vyhovovalo súčasnému životnému štýlu. Noví vlastníci si však zároveň priali navrátiť domu jeho pôvodného ducha. Taliansky mestský dom poznačilo viacero necitlivých vstupov. Predchádzajúci majitelia nielenže strhli niekoľko priečok a pôvodných detailov, ale odstránili aj časť originálneho materiálu, takže celkový architektonický výraz bol vo finále jeden veľký zmätok. K revitalizácii architekti pristúpili tak, že časť zadnej fasády vybúrali a na mieste vytvorili novú modernú prístavbu s priečelím v tvare štvorca.
Mohlo by vás zaujímať
Precízny rez fasádou
Vybúraním fasády a vytvorením novej dostavby sa architekti postarali o vytvorenie efektného kontrastu medzi minulosťou a prítomnosťou. Zatiaľ čo prvé nadzemné podlažie zachováva čo najviac pôvodných prvkov stavby, najnižšie poschodie situované na úrovni záhrady predstavuje pravý opak. Zo zadného dvora možno toto historické vrstvenie sledovať cez veľkoryso zasklený „portál“, ktorý architekti navrhli na výšku dvoch podlaží.
Kým prízemie vďaka vybúraniu pôvodného múru vytvára priestor pre otvorenú dispozíciu, druhé podlažie tvoria miestnosti tradičnejšieho charakteru. Všetky sú ukryté za „závojom“ zasklenej deliacej steny, ktorú lemuje pôvodné tehlové murivo. V duchu tradičných stavebných postupov starého Brooklynu sa sklenená stena stáva pomyselným poréznym prahom medzi starou a novou architektúrou.
Elegantný obytný industriál
„Kocka“ je minimalistickým prídavkom domu a v rovnakom štýle sa nesie interiérový koncept najnižšieho podlažia. Architekti sem sústredili kuchyňu s honosnou jedálňou, ktorá sa pýši vysokým stropom. Detaily majú skôr industriálny minimalistický charakter, od nenápadného lemovania skriniek kuchynskej linky, cez elegantné línie podlahy so vzorom rybej kosti, až po tenké, takmer neviditeľné konštrukcie svietidiel. Zo západnej strany sa na kuchyňu napájajú schody a skladové priestory, vrátane malej vinárničky, nápadito ukrytej priamo pod schodmi.
* článok pokračuje pod formulárom *
Dokonalé prepojenie so záhradou
Prístavba vďaka viacerým zaskleným plochám a okenným otvorom poskytuje variabilné prepojenie s prírodou. „Napríklad, do strešnej časti kocky sme umiestnili veľký asymetrický svetlík, ktorý obyvateľom umožňuje hmatateľné prepojenie s exteriérom. Najmä vďaka tomu, že v interiéri dokážu vnímať plynutie času a všetky premeny počasia,“ vysvetľuje Peter Miller, jeden z partnerov architektonického štúdia.
Svetlík takisto vytvára vizuálne spojivo s čiastočne prekrytou strešnou terasou nad jedálňou. Čelnú fasádu prístavby tvorí po celej šírke štvoro otvárateľných zasklených dverí, nad ktorými sa vyníma mriežkovaná sklená stena. Domáci tak majú plný kontakt so starostlivo upravenou záhradou, ktorú zapustili v zadnej časti pozemku. Architekti tu vytvorili niekoľko posedení umiestnených medzi trávami a krami, ako aj terasu pre rôzne rodinné aktivity.
Tradičné v symbióze s moderným
Na rozdiel od spodnej úrovne sú vyššie podlažia programovo zložitejšie a členitejšie. Prvé poschodie víta hostí v otvorenom, no formálnejšom priestore, ktorý má charakter salónu. Veľké posuvné dvere zasadené do stavebného puzdra vedú do zadnej knižnice, odkiaľ sa možno dostať schodiskom až do jedálne. Miestnosti lemujú talianske lišty, farebnosťou aj detailmi evokujú pôvodný charakter budovy z 19. storočia.
Zo vstupnej haly vedie zrenovované drevené schodisko na druhé poschodie, ktoré pôsobí komornejšie. Nachádza sa tu pracovňa vyložená policami, ktorá je dvojicou sklenených dverí napojená na strešnú terasu s výhľadom do záhrady. Miesto tu našla aj hlavná spálňa s funkčným krbom, zrekonštruovaným výklenkom a prislúchajúcou mramorovou kúpeľnou. Na treťom poschodí sú zvyšné spálne a kúpeľne, pričom každá je zariadená v inom štýle.
„Tradičné či na mieru vytvorené prvky horných podlaží sú v protiklade s prízemím, ktoré má jednoduchší a vzdušnejší ráz,“ dodáva Peter Miller. „Napriek tomu nestoja proti sebe, celá prístavba ich vzájomne zbližuje a stará sa aj o harmonické prepojenie interiéru so záhradou – podobne ako rez fasádou a sklený závoj prepájajú dva odlišné typy interiéru.“
Cube House
Lokalita: Park Slope, Brooklyn, New York, USA
Architekti: Palette Architecture/palettearch.com
Manažér projektu: Peter Miller
Dizajnéri: Jeff Wandersman, John Sunwoo
Záhradné úpray: Isobel Herbold Design
Ukončenie projektu: 2018
Mohlo by vás zaujímať